2014 / Turer / Turmuligheter

Olashei

Godt nytt tutår!

Olashei, en av våre perler.
Foto: Anita Breivold

Olashei med sine 166 m.o.h gir panoramautsikt både innover i landet og utover mot sjøen. Turen opp hit går gjennom et vekslende landskap med blåbærskog, lyngheier, myrer og skogstjern.

God parkering finnes ved Møglestu skole/Prestholt barnehage. Fra parkering følges veien innover forbi Prestegården og under E-18. Det er rolig stigning forbi Store og Lille Kvennevann hvor det også er fine steder å raste. Løypa fortsetter inn til et stikryss der man har mulighet til å gå til rett fram opp til Vardehei eller til venstre enten til Sovehei eller til Olashei. Følg skilting mot Olashei nedover og over fin bred bru over myr. Like etter tar stien til høyre og stigningen opp mot selve toppen starter.

For å gjøre turen til en rundtur fortsetter du merket sti vestover fra toppen. Etter en del nedstigning kommer du til et stikryss i dalen innenfor Ormetjønn. Her kan man ta til venstre og komme tilbake til hovedstien ned til Prestegården igjen. Det er imidlertid sterkt og anbefale å legge tilbaketuren over Soveheiene. Man tar da til høyre i krysset og følger dalen oppover ca 150 meter. På toppen av bakken står det skilt til Sovehei. Følg stien til stikrysset på toppen, ta til venstre og følg stien til du kommer tilbake til hovedstien ned til Prestegården igjen.

Det er også mulig å kjøre inn Grimenesveien og parkere like etter broa over Moelva. Her står skilt som viser starten på turen. Man følger skogsbilvei opp til den gamle alpinbakken. Her går det en ikke-merket sti til venstre og en merket sti til høyre. Begge leder opp til Olashei.Kart over Sovehei og Olashei